Repet som brast - Skeppsråttan

Text och Musik  Stefan Andersson.

Jag bär så många namn
Skarprättare, bödel, mästerman
I min kropp ett hjärta bor
Jag sover kanske sämre än du tror

Ditt där inga änglar bor
Kan jag skicka var bror
Om synden hans är stor
och jag tror
att där inga änglar bor
får han sona sina brott
med elden mot sin kropp

En förfalskare är dömd
10 sedlar hittades uti hans rum
för denna pojkens svek
har jag order om att tillverka ett rep

dit där inga änglar bor
skall jag skicka denna bror
då synden hans är stor
och jag tror
att där inga änglar bor
får han sona sina brott
med elden mot sin kropp

Givakt
för fången fram
Givakt
lägg repet kring hans hals
Givakt
hör Johannes sista ord
men orden han behöll
och Johannes Bramberg igenom luckan föll
Vi hörde ljudet av ett
Vi hörde ljudet av ett rep när det brast

men vad nu
vad står på¨
herregud, men gör nåt då
han lever än
han lever än

herregud, skär loss honom då
slå åder på honom då
herregud
han lever än, han lever än

trots att han begrep
att högre makter kapade hans rep
så hängde han sig själv
en ljus och stjärnklar natt
uti sin cell

och han tror
att där alla änglar bor
har han hamnat denna bror
trots att synden hans var stor
och han tror
att där alla änglar bor
är han förlåten sina brott
där råder kärlek, tro och hopp


... 웃 ...