Hjalmar Bergstöm - Owe Thörnqvist

I Skanör och Falsterbo, ska ni tro, satt Nils Pålsson och han åt kabeljo.
Och i stolen mittemot satt en (icke utan knot)
flicka fläckad re´n av livets dystra sot.
Pappa Pålsson tuggar långsamt på sin fisk.
Ängslig moder stod vid spisen med sin disk.
"Säg mig, var har du hållt hus, och vem har fingrat på din blus?"
Flickan svarar då och hennes min är ljus:
(Jo, se far, han brukar gå och)

Släppa ner och hiva upp och rycka ut i snöret
Det ryker och det ränner och det rasslar ut i röret
I dörrarna och fönsterna och gluggarna man hör ´et:
Hjalmar Bergström
Ett och tu och tre och fyr och hi och ho och heja
Om ni aldrig sett en värre herre på att feja
Titta på´n och kom ihåg att detta det vill säga:
Hjalmar Bergström

I Skanör och Falsterbo, ska ni tro, satt vår flicka lika fager som go´.
Framför brasan samma natt, ganska häftigt till hon spratt.
Ty i elden, vad damp ner, om ej ett lo´.
Och om en stund så damp det till ännu en gång
Och ur gnistorna steg Hjalmar med en sång
Tekla, om du bliver min, så ska jag sota skorsten din
alldeles gratis uppå livets smala spång.
(Ja, där kan vi gå och)

Släppa ner....

I Skanör och Falsterbo, ska ni tro, har det änteligen blitt lugn och ro
Sotar-Hjalmar fick sin fru, det vet både jag och du
Och varenda katt och kanske någon gnu.
Och från orgelläktar´n ropte brudens far:
Ja, som utgångsmarsch så tror jag att vi tar.
Tredje versen på den där, ja, den som är så populär
Om jag ej minns fel så låter den så här:
(Vi försöker allihopa)

Släppa ner .....


... 웃 ...