The gräsänklingsblues


De e måndag morgon, å mitt huvud känns så tungt.
(Jo, jag sa just det att)
De e måndag morgon, å mitt huvud känns så tungt,
när jag sitter här med ett glas grapefruktjuice
sjungande the gräsänklingsblues.

De e så att min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea.
Hon for för fjorton dar sen, å jag kände mej så fri, å å å
nu skulle här jumpas for joy (oboy).
Nu känner jag mej mindre fri, så nu får refrängen bli:
Åh, Elsa-lill, come back to me.

Jag glömmer ej den gången när jag stod där på perrongen,
å min Elsa höll mej fången i ett stadigt grepp.
Hon sa: Jag skulle inte glömma de' å de' å de' å de' å de' å
så sa tåget tut å gick å jag sa: Stick!
Å ännu kan jag höra hur det ringer i mitt öra:
"Mata fiskarna, vattna cissusen" häpp, häpp, häpp.

Jag ska köpa nya fiskar, för dom gamla har tatt slut,
å jag själv är lika vissen såsom cissusen ser ut, å å å
ja, jag mår inte riktigt bra, idag.
Den vecka som har gått har trotsat alla kalkyl,
å allt som finns i huset är kapsyl och magnecyl.

Vårt hembiträde Anna, vår trogna gamla skatt,
förlora jag i poker till Stig Järrel förrgår natt, å å å
vad ska min hustru tro?
Så nu får jag klara allting själv, med mycket stort besvär,
och min minneslista låter så här:

Jag måste skura trappan, jag måste skura golv,
å jag ska hinna in på banken före klockan tre,
å jag ska stämma om pianot, jag ska måla om i köket,
jag ska samla alla kräftskal i en prydlig liten hög
och laga dörren sen, å muta portvakten,
åsså damma, damma, damma, om igen.

De e' så att min fru är lite sotis, så om hon får veta att,
det var fyra scandal-beauties hemma här hos mej i natt, å å å,
då skulle jag bli både gul och blue;
Så nu gäller det att städa fort, och gardera sej,
ty hon tror mera på en hårnål än hon tror på mej.

Sch, sch, en nyckel i tamburdörr'n, jag hör den alltför bra.
Hon skulle kommit först i morgon, å så kommer hon i dag, å å å,
well, now I turn the devil loose.
Full fart på köksdörren, jag tror jag smiter min kos,
sjungande the gräsänklingsblues, oh yeah..